2008-07-29

Överlevde bröllop nummer två...men det var på håret...

Har precis kommit hem till härliga Sveariket efter en mestadels trevlig vistelse i Polen... Några incidenter listas nedan...

1. Hotellrummet/lägenheten som skulle innehålla två rum (skulle dela med brudparet, tredjehjulet syndrom...) gjorde också det...men utan några som helst dörrar eller hela vägar emellan... Här börjar jag känna mig liiite ivägen, tur som fan att de skulle tillbringa bröllopsnatten på ett annat hotell annars hade jag avlidit av skam och mycket långa promenader...

2. Tiggare på Gdansk:s gator och torg... bland annat två dragspelsgalningar utanför vårt hotell som började spela ungefär klockan tio på morgonen fram till ca klockan två...samma melodislinga (på ca 30 sekunder)...om och om och om och om och om.....igen...

3. Polacker kan knappt någon engelska alls...kommunicera var i stort sett uteslutet, men de verkade inte bry sig om att jag inte forstod utan de pratade på i en rasande fart ändå...konstiga människor...

4. Tro inte att alla goda bakelser är så underbara som de ser ut... människor i detta land har en grym kärlek till att dränka allt i sprit...smakar inte så bra i lilla Lenas mun det inte...

5. Min väns släktingar (gäller tydligen de flesta i Polen) var mycket trevliga (trots att jag inte förstod mer än tre ord)... De pussar på varandra som hälsning och avsked, min kind blev svårt avslätad... Blyg svensk som jag är gjorde detta mig lite generad, men ändå glad att de "tog mig till sig"... Problem med Polacker är dock att de visar kärlek och värme genom att bjuda på mat... kan säga att det är tur att vi inte var kvar längre än en vecka, skulle blivit tjock som en julgris...

6. Fint bröllop, god middag, roliga människor...

7. Det som inte fick hända.... På bröllopsdagen efter middagen när dansandet skulle börja, klockan var runt tio på kvällen, infann sig en otrevlig känsla i fröken Rehns kropp...mådde grymt konstigt... Nu är jag lilla kräket på riktigt...grön/grå i ansiktet fick brudens syster beställa en taxi till mig och jag fick åka hem... kul att ligga och kräkas var tionde minut (inget skämt, har aldrig varit med om något värre) mellan 22:30-04:30, när jag äntligen lyckades somna...ska väl tillägga att det inte var alkohol det berodde på utan blixtanfall av magsjuka...men vad tusan, träningsvärk i magen och ömmande hals är väl inget att klaga över?!=)

8. Sopot har väldigt fin badstrand, där hade jag kunnat tillbringa mer tid.

9. Polska taxichaufförer kan inte köra bil...

10. Gamla stan i Gdansk är vacker.

11. Vädret var bra.

12. Maten var grymt god!

4 kommentarer:

  1. aackars lilla söta "julegris" Lena. =)=)
    Säker på att det inet var all den goda maten som gjorde dig magsjuk? Kan ju vart strårommen också. Den har jag själv fallit offer för. =(=(

    SvaraRadera
  2. Hehehehe,
    roligt inlägg. En hel del av det du skriver passar in på hur tyskar och fransmän beter sig mot utlänningar som mig som inte kan språket. Fast att jag på deras språk säger att jag är svensk och inte kan franska eller tyska och endast stödordstyska å franska så babblar de på som om man växt upp med dem.

    Har man frågat om något så babblar de på på någon extremt lokal dialekt. Ser de att man inte fattar något så babblas det på ändå. Ingen engelska kan någon förutom de som jobbar med guidade turer. Eller kan de heller? jag glömmer aldrig den unga tjejen i München som jobbade ensam som receptionist på ett stort hotell och inte kunne ETT enda ord engelska utan bara sydtyska. Det blev ingen bokning på det stora hotellet, det var för dyrt och kass service....

    Roligt att resa och man får se och HÖRA mkt olika dialekter från språkligt obildade människor som sagt.

    Att ha magsjukan rensar systemet hårt och obarmhärtigt, hoppas du blev frisk till slut! :)

    mvh Magnus

    SvaraRadera
  3. Vill bara informera att jag tycker om människorna i Polen ändå och man är inte obildad bara för att man inte kan engelska...

    Polen har varit, ska vi kalla det slutet? land, med influenser från ryssland...därför kan många polacker det språket bättre än engelska...

    Det var en satans magsjukan...ingen fyll- eller matsjuka...=)

    SvaraRadera